PTSD

ser en dokumentär på Zone Reality om ngra tjejer som blev nerdrogade med GHB och våldtagna. borde stänga av. men vill se när han döms. kanske för att killarna som var på mig inte dömdes. nej, jag kanske borde stänga av ändå för får ångest och flashbacks.

jag vet inte hur jag ska bli av med mardrömmarna om våldtäckterna. jag har pratat lite om det för länge sedan med kontakten på psyk i hop om att det ska bearbetas lite. men drömmarna kommer fortfarande i vissa perioder. och jag blir rädd för att sova.

idag pratade vi lite om adhd-utredningen som ska dra igång. jag frågade K (samtalskontakt) om hon trodde att jag hade adhd. hon sa att hon inte visste men att jag visar vissa tecken. och att hon även tänkt på att jag kan ha PTSD (posttraumatiskt stressyndrom). att det kanske också bör utredas eftersom jag visar tecken på det. våldtäckterna är trauman som så klart påverkat mig mycket.

tror att jag ska läsa på lite om det. detta hittade jag på vardguiden.se. symptomen stämmer in precis på mig. är det någon som har ngra erfarenheter kring den här diagnosen?



Posttraumatisk stressyndrom, PTSD, kan drabba en person som varit med om exempelvis misshandel, våldtäkt, en olycka, krig eller en naturkatastrof. En behandling som visat god effekt vid posttraumatiskt stressyndrom är kognitiv beteendeterapi.

Posttraumatiskt stressyndrom förkortas till PTSD efter engelskans posttraumatic stress disorder. Det kan drabba dig om du varit med om en svår händelse som inneburit livsfara eller en allvarlig kränkning av din integritet. Det kan handla om:

  • rån
  • misshandel
  • sexuella övergrepp
  • olyckor
  • naturkatastrofer
  • tortyr
  • krigshändelser
  • svåra upplevelser under intensivvård
  • en svår förlossning.

Traumat kan vara personligt, som misshandel i hemmet, eller opersonligt, som en olycka.

Vid posttraumatiskt stressyndrom återupplever du den traumatiska händelsen, blandat med känslor av skräck eller vrede. Återupplevelsen kan utlösas av yttre sinnesintryck eller händelser som påminner om traumat. Även barn och unga kan drabbas av posttraumatiskt stressyndrom.

Men de flesta som har varit med om ett trauma utvecklar inte posttraumatiskt stressyndrom och många blir bättre utan behandling.

Här på Vårdguiden.se kan du läsa mer om psykisk ohälsa.

Symtom vid posttraumatiskt stressyndrom

De vanligaste tecknen vid posttraumatiskt stressyndrom är:

  • att återuppleva traumat i form av återkommande och påträngande minnesbilder. Det kan ske både när du är vaken och när du sover, då i form av mardrömmar.
  • att försöka undvika allt som på något sätt påminner om traumat. Det kan leda till att du isolerar dig från familj, vänner och arbetskamrater.
  • en överdriven vaksamhet. Den överdrivna vaksamheten kan göra dig onormalt lättskrämd och lättirriterad. Du kan få omotiverade vredesutbrott, koncentrationssvårigheter och problem med sömnen.
  • minnesförlust. Den kan vara total och är oftast begränsad till tiden precis före, under eller efter traumat.

Besvären vid posttraumatiskt stressyndrom kommer vanligtvis inom några veckor efter den traumatiska händelsen. Men ibland tar det längre tid, upp till månader eller år.

För många går symtomen över av sig själv. Cirka 40 procent av dem som utvecklat posttraumatiskt stressyndrom en månad efter ett trauma har inte längre besvär ett år senare.

02:48

borde aldrig sett den där dokumentären! det var allt för likt min upplevelse. känner mig helt paralyserad och har svårt att andas. flashbacks. först bara om ghb-våltäckten, men sen kom det såklart upp bilder från gubben med kniven. i mina mardrömmar går de upplevelserna ibland ihop. alla är på mig OCH ALLT ÄR BARA SÅ ÄCKLIGT.

faaaan, nu kmr jag inte våga sova för nu kmr jag säkert drömma mardrömmar. fan fan fan fan fan.


Kommentarer
Postat av: Elin

Vet så väl hur du känner det, det gör jag verkligen (hemskt för det är smärtsamt). och det finns inte ett ord jag kan säga som gör en större skillnad. men jag tänker ändå skriva lite i alla fall. till exempel tänker jag skriva att gör vad du kan för att hitta EN person, som är stabil nog att du kan luta dig emot denna. eller helt tvärtom, att denna människa är lika trasig som du och att ni därigen kan stötta varandra: ibland ger det mer. någon som förstår och som inte bara "förstår" och sedan säger: lägg det här bakom dig, det är tiden framåt som är viktig. jo lägga bakom sig är så otroligt enkelt när någon säger att man itne ska gå igenom det. så våga stå på dig, vet själv att det är svårt, men stå på dig, med rätt människa bredvid dig har du redan ett steg du är på väg att ta. Du klarar det. kram (du vet var du når mig)

2010-09-15 @ 21:56:43
URL: http://foreverhopeless.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0