koyaanisqatsi

hopi-indianerna, en del av usa:sursprungsbefolkning, har alltid trott att människans oförmåga att leva i balans med världen till slut kommer leda till jordens undergång. "koyaanisqatsi" betyder ungefär liv ur balans/i kaos. blir så ledsen när jag tänker på naturatastrof efter naturkatastrof som dödar och gör livet plågsamt för så många i världen just nu. och känns det inte som att det på bara några år har eskalerat?  jorden är arg på något sätt. vi människor bryr oss för lite. mycket snack men lite verkstad så att säga.

det fins en asball dokumentärfilm om koyaanisqatsi frå 1983 av godfrey reggio. väldigt konstnärlig och maffig. checka in den!

jag vet inte varför jag skriver om detta. men det finns så mkt allvarliga och viktiga saker i världen, och känner väl ibland att jag fastnar i mitt eget kaos när det finns så mkt lidande i världen. känner mig lite skyldig. självfixerad. men också en slags sorgsen hopplöshet gentemot människans förmåga att förstöra. idealister förändrar mer även om de blir kallade naiva, skulle vilja vara mer sån. men vet inte ens om jag kan ro bot på mitt eget koyaanisqatsi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0